Udržitelnost ve WEICONu
Chemikálie a udržitelnost –
je to vůbec možné?
Naše mezinárodně působící rodinná firma vyrábí chemické produkty již více než 70 let. Díky našim lepidlům a těsnicím materiálům, které se používají ve výrobě, při opravách, údržbě a servisu, udržujeme průmysl v chodu po celém světě. Nevyhnutelně a oprávněně však vyvstává otázka: můžeme jako chemická společnost vůbec jednat udržitelně?
Naše odpověď na tuto otázku je rozhodně ano. Každá společnost má dnes povinnost důkladně se zabývat otázkou udržitelnosti. A každá společnost také může v rámci svých možností přijmout opatření, která umožní budoucím generacím žít v lepší budoucnosti.
Na této stránce vám vysvětlíme, jak ve WEICONu řešíme téma udržitelnosti. Prozradíme, jaká malá i velká opatření jsme přijali, abychom dnes fungovali rozvážně, a jak iniciujeme nový vývoj, který pomůže utvářet budoucnost plnou naděje.
„Každá společnost, která si v dnešní době stále myslí, že se jí otázka udržitelnosti netýká, nepochopila, o co jde.“
ANN-KATRIN WEIDLING, GENERÁLNÍ ŘEDITELKA SPOLEČNOSTI WEICON
Co děláme
Udržitelnost: holistický pohled
3 pilíře udržitelnosti
Diverzita a rovné příležitosti
Pohoda a bezpečnost
JEZENÍ: V našem urban bistru nabízíme zdravá, pestrá vegetariánská jídla - chutná, výživná a cenově dostupná.
POHYB: Podporujeme fyzickou aktivitu prostřednictvím fitness kurzů, běžeckých a pelotonových skupin, vlastní fyzioterapeutické ordinace a cenově dostupného členství v Hansefitu.
MYSL: Prostřednictvím společnosti nilo mají všichni zaměstnanci digitální přístup ke koučování, cvičením všímavosti a programům pro zvládání stresu.
BEZPEČNOST: Ergonomické vybavení, školení a kurzy požární ochrany zajišťují bezpečnost a pohodu na pracovišti.
Školení a kariérní management
Sociální závazek
Zlepšení účinnosti zdrojů
Ekologická stopa
Podpora udržitelných postupů
Podpora udržitelné mobility
Podniková etika a odpovědnost
Mnoho našich opatření a nápadů vychází z celostátního projektu Ökoprofit, který jsme úspěšně dokončili v roce 2020. Projekt podporuje společnosti s odbornými znalostmi v oblasti snižování nákladů prostřednictvím ochrany životního prostředí a klimatu, šetření zdrojů a snižování emisí CO₂.
Spokojenost zákazníků a vzájemné vztahy
Inovativní rozvoj našeho produktového portfolia
Přenos znalostí
Udržitelnost v akci - produkty a procesy
WE Care Zpráva o udržitelnosti
S potěšením vám představujeme naši Zprávu o udržitelnosti 2024.
Green Tube - nové obalové řešení
Snižuje množství plastu o 80 % při zachování stejné kvality produktu
Greenline odizolovací nářadí
Udržitelnější volba bez kompromisů v kvalitě.
Co nás čeká v budoucnosti2
Víme, že nejsme dokonalí. Stále existuje mnoho výzev, které musíme řešit, abychom vytvořili ještě "zelenější" podnik.
Nemůžeme dělat zázraky a proměnit lepidlo ve sladkosti, ale neustále přezkoumáváme implementaci různých procesů udržitelnosti. V současné době například zkoumáme další energeticky účinná opatření ve stávajících budovách. To zahrnuje využití nových technologií v oblasti osvětlení, klimatizace, vytápění atd. nebo rozšíření našich fotovoltaických systémů.
Udržitelnost a environmentální řízení jsou složité a časově náročné. Proto má WEICON kolegu Henninga Voße, který je jako člen našeho manažerského týmu EHSC (Environment + Health + Safety + Compliance) zodpovědný za toto téma.
Ve společnosti WEICON jdeme stále kupředu a hledáme nové nápady a řešení, abychom mohli neustále zlepšovat naše kroky k udržitelnosti. Máte ještě další nápady, kterými bychom se měli zabývat?
A-Z udržitelnosti
Pokud se chcete dozvědět více o udržitelnosti - ať už obecně, nebo v souvislosti s WEICONem - v našem A-Z udržitelnosti najdete spoustu informací. Vysvětlíme vám například, co je to uhlíková stopa podniku nebo co znamenají Cíle udržitelného rozvoje OSN.
Anfangen (začátek)
Začněte! Můžete vůbec udělat krok vedle, pokud jde o ochranu klimatu? Ze strachu, že budou obviněny z greenwashingu, se zdá, že některé společnosti jsou ochromeny a navzdory dobrým úmyslům váhají s opatřeními v oblasti udržitelnosti. Ale pokud neděláte vůbec nic ze strachu, že uděláte něco špatně, rozhodně děláte něco špatně!
Balance (Bilance)
Naše spotřeba (např. energie nebo paliva) se přepočítává na ekvivalent CO2 pomocí emisních faktorů. Toto číslo je výsledkem emisní bilance, na které je založena naše strategie ochrany klimatu. Například jedna tuna metanu představuje 25 tun ekvivalentu CO2.
Corporate Carbon Footprint (Podniková uhlíková stopa)
Společně s Fokus Zukunft GmbH & Co. KG jsme v roce 2022 změřili naši firemní uhlíkovou stopu v Německu na základě Protokolu o skleníkových plynech. Uhlíková stopa se dělí na rozsah 1, 2 a 3. Rozsah 1 zahrnuje všechny emise, které si člověk vyprodukuje sám (například emise vzniklé spalováním ve vlastních zařízeních). Rozsah 2 zahrnuje emise spojené s nakoupenou energií (například elektřinou). Rozsah 3 zahrnuje emise ze služeb poskytovaných třetími stranami a nakupovaných předběžných služeb (například služební cesty, spotřeba papíru atd.). Snažili jsme se vypočítat naši uhlíkovou stopu v Německu co nejkomplexněji - emise v rozsahu 3 však lze zohlednit pouze částečně, protože ne všechny procesy v celém hodnotovém řetězci jsou nám známy nebo je můžeme ovlivnit.
Chemicals (Chemikálie)
Mnoho našich výrobků je založeno na chemických látkách, které jim dodávají specifické vlastnosti, jako je vysoká přilnavost nebo obzvláště vysoká odolnost vůči povětrnostním vlivům. Dbáme na četné zákonné požadavky na naše výrobky a dále je analyzujeme a vyhodnocujeme podle našich vlastních přísných norem - také s ohledem na šetrnost k životnímu prostředí.
Digitalisation (Digitalizace)
Mnoho společností si nyní uvědomilo, že digitalizace procesů může v mnoha oblastech výrazně snížit emise C02. Již jsme přijali několik opatření k digitalizaci našich procesů. Například jsme zavedli bezpapírovou evidenci faktur nebo personální administrativu. Digitalizovali jsme také procesy ve skladu a při expedici a i mnoho osobních schůzek jsme nahradili digitálními.
Employer branding (Značka zaměstnavatele)
Dobrovolné snižování emisí a kompenzace nevyhnutelných emisí zvyšuje povědomí našich zaměstnanců, dodavatelů a zákazníků o způsobu, jakým využíváme zdroje. Nedílnou součástí naší strategie budování značky zaměstnavatele je prezentovat se jako udržitelný zaměstnavatel.
Fahrrad (jízdní kolo)
Díky naší nabídce pronájmu jízdních kol mohou naši zaměstnanci jezdit do práce bez znečištění. Kolegové, kteří bydlí daleko, jsou samozřejmě stále odkázáni na auto, ale mnoho lidí z Münsteru přijíždí na kole - jak se v našem městě přátelském k cyklistům sluší.
International climate protection (Mezinárodní ochrana klimatu)
Změna klimatu je globální, takže nezáleží na tom, kde na světě se CO2 kompenzuje. Kjótský protokol, který je podle mezinárodního práva závazný, stanoví, že projekty na ochranu klimatu, které zabraňují emisím skleníkových plynů nebo je ukládají, by měly být umístěny tam, kde je to nejhospodárnější. Mnoho projektů se proto realizuje v rozvíjejících se a rozvojových zemích, kde mají rovněž přispět ke zlepšení hospodářské, sociální a environmentální situace.
Junges team (mladá krev)
Ve WEICONu pracuje mnoho mladých lidí. Průměrný věk v naší centrále v Německu je 37 let. Není žádným tajemstvím, že udržitelnost je stále důležitější, zejména pro mladší generace, a často hraje i roli při výběru zaměstnavatele. Tím spíše by se společnost měla tímto problémem zabývat.
Klimaschutzzertifikate (Certifikáty klimatické ochrany)
Všeobecně platí, že podnik je „uhlíkově neutrální“, pokud jsou nevyhnutelné emise poškozující klima nebo skleníkové plyny kompenzovány certifikovanými kompenzačními projekty. Pro naše ředitelství v Münsteru jsme získali certifikované uhlíkové kredity pro roky 2022 a 2023. Navíc budeme v budoucnu provádět pravidelnou recertifikaci a nadále podporovat ochranu klimatu snižováním a předcházením emisím CO2.
Kommunikation (komunikace)
Dělejte dobro a mluvte o něm. Mnoho společností se neodvažuje otevřeně hovořit o svých opatřeních v oblasti udržitelnosti, protože se obávají obvinění z greenwashingu. Upřímná a transparentní komunikace však může pomoci inspirovat ostatní společnosti a povzbudit je, aby samy podnikly kroky.
Long-term (Dlouhodobost)
Naši uhlíkovou neutralitu nekupujeme pro marketingové účely. Prostřednictvím dalších opatření na snížení emisí C02 a zamezení jejich vzniku chceme ukázat, že dlouhodobě a vážně přispíváme k ochraně klimatu a k tomu, aby zítřejší svět stál za to.
Messen (veletrhy)
Omezili jsme účast na veletrzích, čímž jsme ušetřili mnoho letů, nocí v hotelech a kilometrů ujetých autem. V současné době jsme omezili naši účast na domácích veletrzích na čtyři nebo pět nejdůležitějších.
Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen (Cíle udržitelného rozvoje OSN)
Organizace spojených národů stanovila 17 cílů udržitelného rozvoje. Cíle zohledňují všechny tři pilíře udržitelnosti (environmentální, ekonomické a sociální) a zahrnují boj proti změně klimatu. Zde najdete další informace o 17 cílech. Díky naší certifikaci uhlíkově neutrální společnosti podporujeme kompenzační projekt v Turecku, který zahrnuje tři z cílů udržitelnosti.
Quality (Kvalita)
Na kvalitu klademe maximální důraz. To znamená, že dbáme jak na vysokou kvalitu materiálů, tak na užitečnost našich výrobků. Do našeho sortimentu nezařazujeme výrobky, které jsou obzvláště škodlivé pro životní prostředí, ani výrobky, které nenabízejí žádné další technické výhody.
Reducing (Snížování)
Snižujeme dopady CO2 v mnoha oblastech hodnotového řetězce. Naše konkrétní opatření ke snížení emisí CO2 jsou vysvětlena na této stránce.
Spenden (dary)
Od roku 2017 podporujeme charitativní organizace po celém světě. Patří mezi ně sdružení, která vedou kampaně za životní prostředí a dobré životní podmínky lidí a zvířat. Naši zaměstnanci rozhodují o tom, které organizace podpoříme svými dary.
Treibstoff (palivo)
Náš vozový park vyžaduje velké množství benzínu a nafty. Proto postupně převádíme náš vozový park v Německu na regenerativní pohony.
Umverpackungen (přebalování)
WNa začátku roku 2020 jsme z našeho sortimentu nástrojů vyřadili plastové blistry. Od té doby balíme naše nářadí WEICON TOOLS do recyklovatelných kartonových krabic, čímž každoročně ušetříme přibližně šest tun plastu. Přečtěte si více.
Firemní hodnoty
Jako společnost vyznáváme určité hodnoty, kterými se řídí naše každodenní jednání. Kromě respektu, otevřenosti, solidarity, komunikace a spolehlivosti patří mezi naše firemní hodnoty také odpovědnost a udržitelnost. Zodpovědné a udržitelné jednání je pro nás velmi důležité, a proto se kromě dosavadních opatření i nadále zaměřujeme na udržitelnost.
Vermeiden (úspora)
Úspora CO2 by měla být součástí každé strategie udržitelnosti. Protože i když kompenzujeme tunu CO2 jinde ve světě, zůstává to tuna CO2. Proto pravidelně zkoumáme a vyhodnocujeme stávající procesy v naší společnosti, abychom zjistili, zda je možné je dále optimalizovat z hlediska udržitelnosti.
Ganzheitlich (holistický)
Ti, kteří to s bojem proti změně klimatu myslí vážně, nespoléhají pouze na kompenzaci CO2 prostřednictvím klimatických certifikátů. Pouze společnosti, které se na tři hlavní pilíře uhlíkové neutrality - tj. úsporu, snížení a kompenzaci CO2 - dívají komplexně, dosáhnou více než pouhého omezení škod.
Home office (práce na dálku)
Díky práci z domova nemusí mnoho našich zaměstnanců dojíždět do práce autem, čímž se snižuje zátěž pro životní prostředí a navíc i pro peněženku.
ÖPNV (veřejná doprava)
Přestože se nacházíme v průmyslové zóně, jsme přímo napojeni na systém veřejné dopravy prostřednictvím nedaleké autobusové zastávky. V různých oborových sdruženích opakovaně prosazujeme například další rozšíření frekvence autobusů, aby se veřejná doprava stala ještě atraktivnější.
People – Planet – Profit (Lidé - planeta - zisk)
Tyto pojmy označují tři pilíře udržitelnosti. Pomocí těchto tří stejně důležitých pilířů mohou společnosti stanovit pokyny pro udržitelnou činnost. Cílem je tímto způsobem zajistit a zlepšit environmentální, ekonomickou a sociální výkonnost společností.
Work-life balance (Rovnováha mezi prací a volným časem)
Udržitelnost pro nás znamená také vědomou pozornost věnovanou lidem (lidským zdrojům), počínaje lidmi v naší společnosti. Například zajišťujeme, aby naši zaměstnanci mohli využívat výhod dobré rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem.
Generation X, Y and Z (Generace X, Y a Z)
Když byla společnost WEICON v roce 1947 založena, hrály otázky životního prostředí pro mnoho firem podružnou roli. V tomto ohledu jsme nebyli výjimkou. Pro následující generace Y a Z však téma udržitelnosti nabývá stále většího významu - a to i ve WEICONu. Ředitelka Ann-Katrin Weidling, která sama patří k miléniálům, představuje čtvrtou generaci naší rodinné firmy. Je pro ni nesmírně důležité, aby WEICON sám významně přispěl k ochraně klimatu.
Ziele (cíle)
Udržitelná činnost není položka na seznamu úkolů, kterou si můžete v určitém okamžiku odškrtnout, ale nepřetržitý proces. Nikdy si nepřestaneme stanovovat nové cíle, abychom snížili emise CO2, kdekoli to bude možné.